Luqman al Hakim samt Muad´z Bin Jabal ligger i Yogiyakarta, Indonesien.
Syfte:
Syftet med utbytet är att dela erfarenheter kring Tematiskt arbete kring hållbar utveckling, energi och kretslopp.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
2013-03-16 Hållbar
utveckling och framtiden…
Vår vecka i Jogjakarta har nått slutet och vi har haft en fantastisk vecka med många intryck och mycket givande pedagogiska diskussioner med våra nya vänner här i Jogjakarta.
Sista dagen fick vi på nytt berätta om vårt svenska skolsystem
och Daniela fick även berätta om EU 2020 och på vad man idag tror är blivande
framtidskompetenser som kommer att vara viktiga förmågor för morgondagens
människor att behärska, denna gång för 50 -100 rektorer i regionen.
De spådda framtidskompetenserna (läs ex http://rektorsakademien.se/framtidskompetenser)
binder på så sätt ihop vårt utbyte och tanken med ett hållbart lärande för en
hållbar framtid. Vi vet inte idag vad vilka förmågor vi behöver för att klara
oss i morgondagens samhälle för vi vet inte vad vi behöver kunna eller vilka
yrken som kommer att finnas MEN vi vet att vi har en jord som vi måste värna om för att överhuvudtaget kunna verka i
framtiden.
I ett möte med en annan kultur i en annan del av världen tränar vi
på våra framtidskompetenser och ger barnen en förutsättning att träna förmågor
som de behöver i det framtida samhället. Och genom att dela med sig av erfarenheter
och jämföra naturvetenskapliga och tekniska experiment i våra olika delar av
världen tror jag att vi tillsammans kan bidra till utveckling och intresse för
våra kommande världsmedborgare som skapar en inre motivation, nyfiken och lust
att bidra för en hållbarhet.
Lärarna från Muadz bin Jabal
Nu ser vi fram emot vårt besök under våren när våra
indonesiska vänner kommer till oss och får ta del av vår vardag, vårt lärande och
vår del av världen och vi hälsar dem varmt välkomna.
Ps Håll dig uppdaterad här kommer det att komma inlägg då
och då ds // Charlotte, rektor Österödskolan
2013-03-14 The waste refinement
Idag mötes vi av en härlig barnkör som sjöng när vi kom till preschool of Muadz bin Jabal som vi ska ha ett utbyte med här i Yogyakarta.
Just idag hade förskolan, som är från 3 år (så som de refererar
till preschool här) , besök från två andra förskolor som ingår i ett gemensam
nätverk. Tillsammans sjöng och tränade alla barn mot ett gemensamt mål.
I Indonesien
finns mål för BARNEN att uppnå för varje ålder!! Detta upplever lärarna är ett stort administrativt
problem för att de hela tiden ska rapportera men sätts också i dilemman då det
ser att barn har olika förmågor och möjligheter och behöver utvecklas i sin
egen takt. Det efterföljande seminariet innehöll
många pedagogiska frågor och dilemman från de indonesiska lärarna. Exempel hur
vi gör för att möta barnen och säkra för att våra barn utvecklas och lär
sig. ( och med att lära sig menar
lärarna här till stor del färdighetskunskaper som att läsa, skriva men även
färdighetskunskaper som att vara utan bölja, stå i kö , lyssna på läraren osv.
)
En annan viktigt fråga som för dem var svår att förstå – är VARFÖR
vi ute så mycket?!! Varför kan barnen
inte ta till sig av de kunskaperna som vi erbjuder ute inne? Vi ställde då frågan – Varför kan ni inte vara ute?
och fick svaret – vet inte?
Vi försökte (så bra det går när man tar något ur sitt sammahang) att
förklara att för oss i Sverige är naturen viktigt. Att vi ser naturen som en
lärmiljö som kan erbjuda barnen rik variation och mångfald och att det i vår
läroplan står att vi ska utveckla förmågan att respektera allt levande.
Ännu en dag fylld med pedagogiska diskussioner som får oss att
värna om vårt förhållningsätt och vår barnsyn.
Vilket jag kommer tillbaka till senare.
På eftermiddagen fick vi förmånen att åka till ”waste refinement” ( som vi berättat om tidigare i bloggen ) som återvinner fruktskal och omförhandlar det till biogas.
Vi fick en demonstration av processen och även av slutresultatet. En gasspis som brinner med hjälp av
biosgasen. Gasspisen är endast till för demonstration men på riktigt driver
biogasen kvarterets gatubelysning. ”Waste refinement”
finns i ett fruktkvarter så ”waste refinement”
får frukthandlarnas ”skräp” rutten frukt och skal som man omförhandlar till gas
och sedan används gasen till att lysa upp för frukthandlarna ett win-win
koncept.
Man vill utvidga återvinngen och kunna ta emot en större kapacitet
än vad man gör idag. Idag hanterar man cirka 10 ton fruktskal och visionen är
att kunna hantera 400 ton och även bygga flera ”waste
refinements”
Hos oss sattes genast processer igång hur vi skulle kunna arbeta
med barnen/ eleverna så de får förmågor och förståelse av b la kemiska
processer och hur barnens intressen väcks för att vilja arbeta med återvinning som
leder till hållbarhet av våra tillgånger i framtiden.
Det blir ett kortare blogg inlägg med bilder som får berätta
om våra senaste två dagar här i Yogyakarta. Igår tisdag var det helgdag Indonesien , en
viktigt hinduisk helgdag vilket innebar att det inte var någon undervisning på Luqman al-Hakim International=LHI skolan
som är vår värd här nere.
Men eftersom LHI är en muslims skola hade professor Rahman anordnat
en förmiddags workshop som alla lärare, föräldrar och elever från LHI deltog i På workshopen deltog även Yogyakartas utbildningssektor och högsta ansvariga för stiftelsen på LHI. Förmiddagen inledes med uppträddande
av skolans elever och därefter vi fick berätta om det svenska skolsystemet och
hur vi arbetar med utvecklingssamtal och IUP.
LHI grundades 2007 och drivs av en stiftelse och är en så kallade expriment skola. Styrelsen drivs av föräldrar med hög akademisk bakgrund och fått sin utbildning utommlands. LHI ser sig som en transformativ skola
som vill fokusera på lärprocesser och elevers olika förmågor och möjligheter och
inte som den indonesiska staten driver skola – utifrån resultat.
På LHI har man tagit inspiration från den engelska
läroplanen men har nu ett stort intresse av den svenska läroplanen då man har
en viss kännedom om Lgr11 och anser att
den stämmer överens med hur man skulle vilja arbetet med elever lärande och hur
man kan bedöma kunskap.
2013-03-11
Återvinnig av mangoskal
Efter 1 ½ dygns resande har vi nått resans mål Yogyakarta, Indonesen. Det vill säga Lynn, Lucia, Daniela och Charlotte från Österöds Enheten.
Mangoskal är något man producerar mycket av i Indonesien men tidigare har detta bara betraktats som avfall och dumpats i skogen. Nu genom etanolutvinningen försörjer man en hel by med elektricitet. Detta har inte bara påverkat miljön genom att man inte längre slänger mangoskalen utan istället återvinner, utan också gjort att en hel by har blivit en samlingspunkt för människor i området och man satsar nu på utbildning kring återvinning.
Vi hoppas att vårt besök här ska ge bäring i att vi kan utbyta erfarenheter och pedagogiska strategier för att vi i vår undervisning kan främjar barns nyfikenhet, lust och intresse för ett hållbart lärande/ en hållbar värld. I ett samarbete med de olika universiteten ser vi även att vi kan få en vetenskaplig ansats i undervisningen.
2013-02-02 Starten på vårt samarbete.
I höstas fick Österödskolan och förskolan Gamla Tumlehedvägens förskola besök av professor Rahman Sudiyo, från Indonesien, Jogjakarta och det blev början på vårt samarbete.
Det här kunde man läsa i Torslanda tidingen efter Rahmans besök:
Förskola och skola i Torslanda startar samarbete i Indonesien
Österöds förskola och Österöds F-3 i
Torslanda har inlett ett samarbete kring hållbar utveckling med en förskola och
skola på ön Java i Indonesien.
Skolan har sökt
pengar från det så kallade Atlasprogrammet för att personal från skolan ska få
möjlighet att åka till Indonesien och utbyta idéer och arbetssätt med skolan på
Java. Än så länge vet man inte om Österöd blir tilldelade några pengar. Beslut
om medel från Atlasprogrammet kommer i december. Men redan nu har Österöd
inlett ett samarbete – oavsett finansiering.
– Möten är berikande och genom att möta andra
verksamheter är vår förhoppning att vi kan berika varandra med vår kunskap och
förståelse dels genom de pedagogiska processer och vårt förhållningsätt. Genom
att få samarbeta med en förskola och skola som är ”långt bort” får vi in ett
globalt tänkande i vår vardag med utgångspunkten ”think gobal act local”, säger
Charlotte Andersson, rektor för Österöds skola och förskola.
Österöds förskola och skola är precis i startgropen
av att arbeta med en hållbar utveckling och har ett långsiktigt mål att arbete
med ett hållbart lärande. Idag arbetar de med ex källsortering,
energieffektivitet, naturens mångfald och möjligheter och lyfter in vikten av
ett hållbart samhälle och lärande utifrån skolans styrkdokument. Bland annat är
förskolan delaktig i Västra Hisingens samarbete med Universum där fokus
är naturvetenskap
och teknik för ett hållbart lärande.
– Förhoppningen
med samarbetet är att vi ska kunna få och ge inspiration och ett
verktyg/lärande för en hållbar utveckling. Att få kunna mötas från olika
kulturer och världar där vi har en gemensam nämnare – en hållbar utveckling för
ett hållbart lärande för kommande generationer, avslutar Charlotte Andersson.
Nu är det vår tur att åka till Indonesien för ett nytt möte och träffa Rahman och besöka en skola och förskola i Yogjakarta.x
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar