Davao

Grade School at Ateneo De Davao Universitet ligger i Davao, Filippinerna.

Syfte:
Utbytet kommer fokusera på språk och kommunikation.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 

2013-02-01 Tankar inför resan
xTherese och jag är packade och klara inför vår resa imorgon arla tid. Vårt syfte med vår resa är att uforska lärandet kring språk och kommunikation.Därför har vi valt att få hålla en lektion på svenska. Vi ska läsa Gittan och gråvargarna för en grupp elever och se om vi genom bilder och intonation kan få barnen att förstå vår bok. Spännande och utmanande. Naturligtvis ska vi också ta del av allt som våra vänner i Davao kan dela med sig i form av deras kursplaner och syn på språk och kommunikation. Något som Therese och jag redan reflekterat över  är att grundskolan är knuten direkt till Davao Universitet. Undrar om det påverkar lärandet i de lägre åldrarna i någon form?
Vi hörs på måndag
Måndag 11 mars
Ankom Davao kl 13.00, möttes av reseledare Marcial och Rektor, Susette, på Ateneo Grade School. Efter en hastig guidad tur genom staden kom vi fram till vårt hotel, Marco Polo. På kvällen träffades ovan nämnda personer plus administrativ personal från Ateneo för en inofficiell middag. Diskussionerna runt bordet handlade bland annat om att hitta någon gemensam nämnare våra skolor mellan, samt att mötas i det kulturella och sociala livet. Ateneo Grade School har elever i åldrarna 3 - 11 år. Skolan som är privat och drivs av Jesuiter utifrån katolska och Filippinska värderingar. Man utgår från en pedagogisk paradigm i det interaktiva lärandet i form av orden ;erfarenhet, reflektion och handling. Återkommer när vi har mer information kring själva lärandet.
Imorgon ska vi besöka en kommunal skola och ett hem för föräldralösa barn. Här kommer vi att få ta del av en helt annan skola än vår vänskola. Återkommer imorgon tisdagen den 12 mars.

Tisdag den 12 mars

Idag har vi dels besökt en kommunal skola dels ett hem för föräldralösa barn. Vårt första besök på St Annas elemantary school startade med en rundvandring. Skolan har 3500 elever, från årlder 5 - 12 år. Barnen går i skift under skoldagen. Den första gruppen börjar kl, 06.15 - 12.00 och den andra gruppen kommer 12.30 - 18.30. En lärare i varje klass med cirka 40 - 50 elever. På skolan finns det tillgång till Elevhälsa men inte organiserat. På rundturen fick vi ta del av skolans "readingroom". Ett rum som verkligen inbjöd till fördjupning i läsning. Rummet var först och främst till för barn med speciella behov. Skolan byggdes på 1970 talet och var i stort behov av renovering. Alla elevers skolbänkar såg ut som våra gjorde för cirka 100 år sedan. Alla elever bar skolans uniform. Filipinerna följer strikt sin nya och första nationella läroplan som i stort liknade den svenska läroplanen. Alla elever lär sig sitt modersmål och från och med årskurs 3 ingår engelska i all undervisning, mao. i alla ämnen finns läromedel på engelska och filipinska. Därav talar alla barn från ålder 9 flytande engelska. Efter vår rundvandring samtalde vi med några av skolans pedagoger där vi jämförde våra kursplaner och fann många likheter, tex att i lärandet måste VAD; HUR OCH VARFÖR finnas med. Och det som var svårast för eleverna i lärandet var att reflektera. Läs och skrivinlärning var lika men lärarna på skolan startar med bokstaven M, för mommy.

                                                        Ett vanligt klassrum på S:T Annas Elementery school

Vårt andra besök var på ett hem för föräldralösa barn. Det bor 40 barn på hemmet. De två yngsta barnen var endast 4 månader gamla. Många av barnen hade någon form av funktionshinder. Detta besök berörde oss strarkt känslomässigt.


Onsdagen 13 mars

Dagen har varit fylld av nya erfarenheter. Klockan 10.30 var det dags att läsa Gittan och Gråvargana för en årskurs 2 (9 år), 40 barn. Klassrummet fylldes med förväntansfyllda barn i 30 graders värme och med ljud från trafik, barn som lekte utanför. Anita presenterade Therese och sig själv och talade om att nu var det dags för att ha en svenska lektion. Med Gittan och gråvargarna i hand så startade lektionen. Syftet med att hålla en denna lektion var dels att kommincera via ett främmande språk dels att komminicera med kroppsspråk och intonation.
I kursplanen för svenska språk kan man läsa följande;
"Språk är människans främsta redskap för att tänka, komminicera och lära". "Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts". Med detta som utgångspunkt genomförde vi vår lektion.
Detta hände;
Anita läste texten på svenska och visade alla bilder, efter varje sida så frågade Anita barnen på engelska om de förstod texten. Barnen kom med många bra och riktiga funderingar. Sedan översatte texten till engelska. Barnen berättade ofta vad de hört utan hjälp från Anitas följdfrågor.
 När en bild med skog kom frågade barnen vad som finns i svenska skogar, (anknöt till oss)? När bokens mitt nåddes så frågade Anita barnen hur det trodde att boken skulle sluta. Barnen kom med många bra förslag och även det rätta. Barnen lyssnade intresserat och var aktivt deltagande i bokens händelseförlopp.
 Kul att ha ett bra boksamtal utifrån bilder, intonation och kroppsspråk. Efter boksamtalet fick barnen ställa frågor om Sverige och den mest fascinerande frågan var kring fenomenet SNÖ. De frågade hur en snöflinga såg ut och i och med denna fråga så klippte Therese flera snöflingor till barnen. Hela lektionen avslutades med att samtliga 40 barn klippte sin egen snöflinga.


                                                              




På eftermiddagen hade vi pedagogiska samtal med samtliga ämneslärare plus rektorer och de berättade även kring skolans organsiation. Därefter fick vi en föreläsning kring skolans uppbyggnad och hur skolan arbetar med språkinlärning. Sedan följde ett givande samtal där vi jämförde våra skolsystem.

Torsdag 14 mars
En ny dag med nya utmaningar. Idag var det Noleredsskolans  tur att presentera sig. Inbjudna till "hearingen" var Ataneo, vår värdskola samt fem komunala skolor och chefen för "Davao Centre för skolutveckling". Utmaningen för det Filippinska skolsystemet är i dags läge att implementera den nya kursplanen K - 12. Det betyder att från Kindergarden till gymnasiet skall hela landet ha samma kursplan. Tidigare har varje skola haft sin egen plan. Maam Minnie, från centre för skollutveckling  inledde föreläsningen med att visa en film kring införandet och tankegången kring den nya kursplanen.
Därefter var det Nolerdsskolans tur.
 Therese och Anita hade planerat att starta från det lilla till det stora, dvs Noleredsskolan, Västrahisingen och sist men inte minst hela det svenska skolsystemet. Efterföljande diskussioner kom sedan att handla om likheter och olikheter i våra kursplaner. Vår reflektion efter dagens hearing var att Fillipinerna har en svår och lång väg att gå, dels på grund av att deras modersmål (7 stycken) kommer att ingå i kursplanen, tidigare var det endast engelska och filippinska dels att få med alla på tåget. Eftersom vi har haft förmånen att träffa både kommunala och privata skolor så kan vi nog se att det finns stora skillnader mellan dessa skolformer då skolornas förutsättningar skiljer sig markant i fråga om ekonomi/elevantal vilket leder till olika förutsättningar att följa kursplanen. En klass består av allt från 40 - 60 barn med en lärare.
 Dagens hearing avslutade vårt uppdrag, men en sak återstod, det var att träffa skolan president, father Tabora nästkommande morgon. Då Ataneo är en skola som är grundad och drivs utifrån jesuiternas lära så var Father Tabora ett måste vid ett besök som vårt. Mötet blev fantastiskt fredaden den 15 mars klockan 08.00. Därefter tog vår värd, rektor Suzette adjö av oss och gick vidare till skolans "graduation". Sommarlovet har startat för alla filippinska elever idag och vi har fått en dag till att utforsk mer av den Filippinska kulturen.  
 Uppdraget med vår resa har varit dels en kick off för kommande Atlasprojekt och dels utifrån språk och kommunikation. Vi har byggt broar och vi ser framemot ett fortsatt arbete i maj  då våra vänner kommer till Sverige, Göteborg och Torslanda.

Tack för oss, resan har varit otroligt givande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar